جمعى از نويسندگان
466
مجموعه مقالات برگزيده كنگره بزرگداشت آيت الله سيد على آقا قاضى (ره) (فارسى)
زير نظر استادى ره يافته ، طى مراحل نموده و از بركات اين مسير حقيقى ، كامياب دنيوى و اخروى شد . از ديدگاه عوام ، هنر امثال آقا سيد على قاضى ( ره ) داشتن كرامتها ، طى الارض ، شفاى بيماران ، موت به اذن الهى و . . . بود اما در حقيقت ، هنر مردان خدا ، كشف و تربيت نفس است كه هدف از خلقت نيز تربيت انسان به اختيار خويش و تحت تربيت حضرت ربوبى مى باشد . در حالى كه از آيات قرآن چنين برمى آيدهرزمان عدّهء كفاروعرف رايج شرك آلود جامعه ، بيشتر از عدهى مومنين حقيقى شده اين هنرانسان مومن است كه در شرايط مشيت الهى ، بتواند در تمام چالشهاى زندگى ، تهديدها را به فرصت تبديل كند و تنها عامل نياز ، ايمان خالص است . قلب روى اندوده نستانند در بازار حشر * خالصى بايد كه از آتش برون آيد سليم امام صادق ( ع ) در تفسير آيه 134 سوره آل عمران مى فرمايند : « از زمان خلقت آدم هميشه دولتى از خدا و دولتى از شيطان بوده ، پس آگاه باشيد كه در اين زمان دولت خدا ، صاحب دولت خدا ، قائم آل محمد ( عج ) است » . همچنين امام صادق ( ع ) در كتاب بحار الانوار جلد 13 مى فرمايند : « خداوند قيام قائم را با سه لشكر فرشتگان ، مومنين و رعب كه در دلهاى بى دينان قرار مى گيرد ، تاييد مىكند » . ونيز آن حضرت فرمود « پيغمبرشيطان را به قتل مى رساند و اين بعد از قيام قائم ما مهدى ( عج ) است » . مىتوان از اين مقاله نتيجه گرفت كه بايستى بيشترين همت ما برروى جامعه بزرگ درونى باشد تا با شناخت قواى بيست گانه به فرموده امام على ( ع ) و شناخت مراتب هفت گانه قلب بنابه فرموده قرآن كريم ، خود راتربيت نموده و جامعه كوچك بيرونى كه از حيث حجم فيزيكى بزرگ است ما رابه خطا نيندازد كه همگى دنياى ناسوت مادى تحت تاثير قواى درونى انسان است ؛ البته به اذن خدا و در سايه تربيت حضرت ربوبى و به طريق امام عصر ( عج ) كه علت و لنگر عالم خلقت است . چنانچه پيامبراكرم ( ص ) در اين باره مى فرمايند : « من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتته جاهليه » . همچنين از امام سجاد ( ع ) شخصى سوال كرد : چگونه صبح كردى ؟ فرمود : در حالى كه هشت طلبكار هشت چيز را از من مطالبه مى كنند ، عرض كرد : يابن رسول رسول الله ! كيستند آن هشت طلبكار ؟ امام به طور اختصار فرمود : 1 - خداى متعال ، عمل به واجبات را طلب مىكند .